Сучасні підходи
Учнівське самоврядування у своїй діяльності повинно сприяти головній меті освіти в області:
- створенню сприятливих умов для особистісного становлення дітей;
- забезпеченню їх збалансованого розвитку;
- узгодженості основних тенденцій до самореалізації, саморозвитку та самозбереження;
- формуванню життєвої компетентності;
- розвитку ціннісного ставлення до світу природи, культури, людей, самих себе.
Педагоги, які займаються розвитком учнівського самоврядування, по-різному дають його визначення:
Учнівське самоврядування– процес організації життєдіяльності дітей та молоді, спрямований на засвоєння ними основних норм суспільного життя, розкриття творчих можливостей, самореалізації і саморозвитку(Д.В. Спіжева).
Учнівське самоврядування– це процес створення умов для розвитку особистості й колективу, організований молоддю, виходячи з власних суспільних потреб та інтересів у рамках заданих організаційних форм(Н.І. Савенко).
Учнівське самоврядування– це можливість для виявлення власної життєвої позиції дитини, розвитку лідерських якостей, організаторських навичок і вмінь(А.М. Величко).
Учнівське самоврядування– це розвиток ініціативи, самостійності, активності й творчості дітей та молоді(С.В. Довгополова).
Учнівське самоврядування– це соціальне замовлення суспільства на підготовку учнівської молоді до реального самоврядування(Д.В. Спіжева).
Учнівське самоврядування– це передусім входження дитини у світ діяльності і спілкування з іншими, формування в учнів системи цінностей, які визначають їх ціннісне ставлення до навколишньої дійсності(В.М. Оржеховська, Г.Г. Ковганич).
Учнівське самоврядування сприяє входженню дітей і молоді у соціальне середовище. Беручи участь у реалізації соціально значущих проектів і програм, учень набуває певного життєвого та соціального досвіду, формує свої організаторські вміння, креативні якості, і, найголовніше, усвідомлює важливість цієї справи.
Учнівське самоврядування – новий підхід до розвитку лідерства. Воно приділяє особливу увагу засвоєнню цінностей поведінкових установок і навичок, необхідних як для покращення якості свого життя, так і для розв’язання завдань сучасного суспільства (права людини, культура миру, толерантність, здоровий спосіб життя, подолання негативних тенденцій у дитячому середовищі).
Участь дитини в учнівському самоврядуванні, набуття нею різноманітного досвіду, способів діяльності та статусу повноцінного члена організації є ефективним інструментом її духовного становлення як члена суспільства.
Учнівське самоврядування сприяє життєвому самовизначенню учнів, розкриває перед ними світ людських взаємин у всій їх складності й суперечливості, виокремлюючи моделі взаємодії між людьми, які ведуть до успіху.
4. Відпрацьовування учнями навичок написання сценаріїв.
Актуальність проблеми проявляється в соціальному, психологічному та педагогічному аспектах.
Соціальний аспект:потреба сучасного суспільства організаційно сформувати соціальну активність учнів, залучити їх, використовуючи різноманітні форми громадських об’єднань, до оволодіння соціальними ролями не лише з метою збагачення досвідом взаємодії з людьми, а й для реалізації можливостей лідерського і творчого потенціалу підлітків.
Психологічний аспект:сучасне учнівське самоврядування є своєрідним шляхом пошуку учнем своєї ідентичності, пошуків себе серед однолітків, суспільства. Особиста зацікавленість дитини вільна від диктату, дитина вибирає способи виконання своїх обов’язків перед друзями, організацією, суспільством.
Педагогічний аспект:учнівське самоврядування за своєю суттю є організованою системою виховного впливу однолітків один на одного. Виховання дитини здійснюється колективним суб’єктом – дитячим колективом. Учнівське самоврядування – посередник між світом дитини та світом дорослих – створює умови для гармонізації досвіду особистих і колективних відносин.
Бути причетним до діяльності учнівського самоврядування – не просто факт пасивної причетності, а й активної участі в реалізації його цілей, свідомого засвоєння його норм, ідентифікації, цінностей. Важливу функцію в мотивації належності виконує прийняття й усвідомлення наступності цілей, цінностей і норм, спрямованість на розвиток традицій.
Таким чином, при організації учнівського самоврядування повинні враховуватися особливості сучасної інформаційної доби, а учнівське самоврядування має забезпечувати:
- входження та адаптацію особистості до соціального середовища, його негативних впливів, освоєння існуючих соціальних зв’язків;
- самостійність дітей, розвиток їхньої активності, ініціативи і творчості у повсякденній життєдіяльності;
- розвиток громадської думки в дитячих колективах;
- активне залучення дітей до процесів прийняття рішень на всіх рівнях;
- громадське становлення особистості, включення її в суспільно-значущу діяльність;
- підготовку учнів до дієвої участі в демократичному управлінні суспільством.
Завданнями учнівського самоврядування є:
- вироблення в учнів організаторських навичок, розвиток їх соціальної активності;
- виховання у дітей почуття господаря навчального закладу, класу;
- формування вмінь налагоджувати взаємодію, співпрацю на принципах партнерства;
- виховання у підлітка почуття власної причетності до розвитку суспільства, держави;
- виховання в учнів таких якостей, як відповідальність за доручену справу, колектив; принциповість – уміння належним чином сприймати критику, давати об’єктивну оцінку власним вчинкам і оточуючим; самостійність – готовність залежно від конкретних умов знаходити правильні рішення, долати труднощі; ініціативність – уміння вносити в будь-яку справу свої думки, пропозиції;
- удосконалення управління позашкільним закладом, оскільки передача деяких організаторських функцій дітям вивільняє час педагогів для розв’язання складних виховних проблем.
Поле дії учнівського самоврядування в позашкільному навчальному закладі включає:
- забезпечення порядку в навчальному закладі, організацію чергування в навчальному закладі, творчих об’єднаннях;
- організацію дозвілля на перервах;
- проведення зборів, конференцій, виставок;
- організацію самообслуговування, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог;
- організацію роботи зі збереження майна позашкільного навчального закладу, підручників; економне використання води, електроенергії, тепла;
- організацію роботи щодо благоустрою території закладу, мікрорайону;
- керівництво роботою гуртків, секцій у молодших школярів;
- підготовку і проведення конкурсів, свят, змагань, акцій, фестивалів;
- заслуховування звітів органів учнівського самоврядування;
- проведення соціологічних досліджень із проблем життєдіяльності учнівських колективів;
- участь у розробці плану роботи на новий навчальний рік;
- участь у проведенні педагогічних рад, на яких розглядаються питання життєдіяльності дитячих колективів.
- удосконалення управління позашкільним закладом, оскільки передача деяких організаторських функцій дітям вивільняє час педагогів для розв’язання складних виховних проблем.
Учнівське самоврядування в навчальному закладі – це не лише проблема учнів, а загальна педагогічна проблема, оновою стратегії якої є послідовне створення за допомогою органів учнівського самоврядування духовно-морального клімату взаємних стосунків, утвердження учнів у ролі організаторів і відповідальних за якість життя колективу, перетворення їх на суб’єкт використання і самовиховання.
Важливим критерієм ефективності учнівського самоврядування є послідовне збагачення життєвих цілей і внутрішнього духовного світу кожного члена колективу через привабливість соціально значущих ініціатив, емоційну єдність усіх його членів. Під цим кутом зору треба розглядати діяльність педагогів, їх характер дій щодо змісту і результативності ініціативного учнівського самоврядування.
Робота дітей з учнівського самоврядування передбачає:
- участь у демократичних процесах, що відбуваються в колективах та державі, залучення до них своїх однолітків;
- формування правової культури та культури спілкування;
- вироблення практичних навичок співпраці з однолітками, молодшими та старшими за віком людьми, дотримання правил поваги та субординації у роботі зі спеціалістами, посадовими особами, керівниками різних рівнів;
- становлення та виховання соціально активної особистості, небайдужої до процесів, що відбуваються навколо громадянина – патріота своєї сім’ї, свого колективу, рідного міста (села), держави.
Педагог-організатор – союзник учнів у найскладніших життєвих ситуаціях. Ще його називають радником, опікуном.
Педагог-організатор:
- виконує функції радника самоврядування;
- виконує функцію посередника між самоврядуванням і педагогами, батьками та місцевою громадою.
Основні напрямки діяльності педагога-організатора:
- методично правильно готувати учнів до самоврядування;
- педагогічно грамотно керувати їх діяльністю;
- поступово розширювати функції самоврядування у різних сферах діяльності;
- рекомендувати органам самоврядування суспільно значущі і цікаві колективні справи;
- чітко визначати обов’язки;
- включити в систему самоврядування якомога більше учнів;
- зміцнювати і розвивати колективні традиції;
- організовувати постійний контроль за виконанням єдиних педагогічних вимог до учнів за допомогою самоврядування;
- будувати взаємини між органами самоврядування, колективом учнів і педагогів на ідеях педагогіки співробітництва;
- розширювати гласність у роботі органів самоврядування.
Коментарi