Тема. Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»)

Вчитель: Комар І.І

Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти в складних ситуаціях. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди.

Мета : ознайомити учнів із життям і творчістю В. Рутківського, першою книгою його трилогії; поглибити знання про минуле нашого народу; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення;навчити аналізувати роль художніх засобів; висловлювати власні судження про геройство і вміння з честю вийти з найскладніших ситуацій козака – характерника Швайки, його юних помічників Грицика та Санька; виховувати повагу до славного минулого України.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: роман «Джури козака Швайки», ілюстрації до нього, мультимедійні засоби.

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Декламування поезії

Гей, козак-козаченько,

Та й хоробре серденько,

Ой,міцні в нього руки –

Ворогам для науки !

Як козак засміється –

Ворог з страху трясеться.

Як козак заспіває –

Той чимдуж утікає !

Як козак затанцює –

Увесь світ його чує.

Зелен-дубе, розвивайся,

Гей, душа, розкриляйся !

А душі тільки й треба –

Степ широкий та небо,

Під сідлом коник чалий,

Побратим нелукавий.

Гей, гуляти – воювати

Знов поїдемо, брате,

Не топтали щоб чужинці

Наші землі українські !

Там чи смерть, чи життя –

Нам не буде забуття !

Якщо голови складемо –

У піснях доживемо !

Повідомлення теми, мети, очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Кожен з вас, мабуть, любить читати книги про минуле України, наших славних предків – козаків. Усі ми знаємо імена Северина Наливайка , Богдана Хмельницького, Івана Мазепи.

А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися ? На ці питання ми знайдемо відповідь в історичному романі «Джури козака Швайки» одного з найцікавіших сучасних українських дитячих письменників, ім’я якого , на жаль, ще донедавна було майже невідоме широкій публіці.

Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про життєвий і творчий шлях письменника.

Слайди презентації про біографію письменника.

2. Показ слайдів про історичну основу роману.

Історична основа роману В.Рутківського «Джури козака Швайки».

Наприкінці XV ст. українські землі – Волинь, Чернігово – Сіверщина , Поділля, Київщина, Переяславщина – входять до Великого князівства Литовського. Основна маса населення в цей час зосереджувалася на обжитих землях Галичини, Поділля , Волині, Полісся. Решта території України була майже не заселена. Ватаги так званих ухідників із прикордонних селищ селились у гирлах річок ( уходах) і там рибалили, добували мед, полювали. Невдовзі до ухідників із прикордонних селищ почали приєднуватись селяни – втікачі з Галичини, Волині, Полісся, Західного Поділля. Вже у другій половині XV – на початку XVI ст.. на Наддніпрянщині утворилися загони вільних озброєних людей. Біля порогів Дніпра зіткнулися дві сили : панська – в особі старост Князівства Литовського та народна, яку представляли запорозькі козаки.

Не меншою для українців була загроза і з півдня, від кримських татар, які безперервно спустошували «уходи» та захоплювали в полон козаків. У XV – XVII ст. південь України був охоплений полум’ям безперервної боротьби з турецько – татарськими загарбниками. Не маючи надії на захист степових кордонів державою, український народ організував його самотужки.

Про складний період протистояння українців турецько – татарським набігам і сваволі польських магнатів та зародження козацтва розповідається в романі Володимира Рутківського «Джури козака Швайки».

3. Слово вчителя

Роман В. Рутківського «Джури козака Швайки» складається з трьох частин:

· Частина 1. Втеча з рідного дому

· Частина 2. На козацьких островах

· Частина 3. Джури вирушають у дорогу

На уроці ми ознайомимося із другою частиною твору – «На козацьких островах».

Словникова робота

Джура – зброєносець при козакові; зброю чистить , коня доглядає – його за це вчать козацької справи.

Швайка - те саме , що шило.

Уруські села – українські села.

Ногайці, ординці - татари.

Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.

4. Читання та коментування змісту твору за запитаннями.

v Коли відбуваються події ?

v Як про козаків сказано в романі ?

(У Воронівці так повелося здавна: як тільки висівали в землю зерно, найметкіші хлопці збивалися у ватагу і йшли у дніпровські плавні полювати на звіра чи ловити рибу. Раніше це називалося здобичництвом. А тепер, хоча хлопці займаються все тим же, чомусь називається козакуванням. Саньків далекий родич і сусіда дід Кібчик казав таке:

– По-татарському козак – це вільна людина, котрій і сам чорт не брат. Хоче – звіра полює, хоче – візьметься за шаблюку і йде на ногайця.)

Крім того, здобичник повинен був, повернувшись додому, десяту частку здобутого сплатити старості. А в плавнях знаходилися й такі, що хотіли поживитися за чужий рахунок.

Отже, зможемо тепер сказати, що козаки – це колишні землероби.

v Назвіть імена персонажів, про яких найбільше розповідається у творі. За яких обставин відбулося перше знайомство з ними ?

v Чому юні герої змушені покинути рідне село Воронівку ?

v Як головні герої потрапили на Кам’яний острів ? Як козаки прийняли Швайку, Грицика і Санька ?

v Якого звіра злякався Грицик уночі ? Чому Пилип Швайка зустрів вовка як найкращого друга ? Чим особливий був цей вовк ?

v Через що Грицик, Санько та Барвінок залишилися самі на острові ? Чим вони займалися ?

v Хто такий Тишкевич ? Чим небезпечний він був для козаків ?

v Куди попрямував Тишкевич, рятуючись від переслідування Пилипа Швайки? Що пов’язувало його з татарами ?

v Зачитайте розмову Іслам – бека і Тишкевича на вершині пагорба. Чого найбільше боялися вороги ?

v Як урятувалися Швайка, Грицик і Санько від татар ? Який Саньків талант допоміг їх порятунку ?

v Розкажіть про зустріч Тишкевича з Демком Дурною Силою. Як Демко опинився у степу ? Чому він повірив Тишкевичу ? Як Демко виправив свою помилку ?

Слово вчителя.

Володимир Рутківський у своєму романі творить реальний історичний образ характерника. Проголошена письменником правда проста – надлюдську силу має той, хто хоче витратити її на добро для інших, а всякий талант – то дар Божий, який треба віддати людям : не за добро чи золото, а щоб прислужитися тим, хто цього дару не має.

Учнівські повідомлення про характерників.

v Хто такий дід Кудьма ? Чому він шукав таких хлопців, як Санько ?

v Про кого з татарів Пилип Швайка казав, що вони немов брати ? Яку роль відіграв пастух Рашит у долі головних героїв ?

v Зачитайте фрагмент розділу «Козацькі розмови», починаючи від речення:

«За казаном запала мовчанка…» - і до слів: «Біда лиш у тім, що все сирі гілки трапляються». Про що говорили козаки? Поясніть прихований зміст останніх слів діда Кібчика.

v Розділом «Козацькі розмови» завершується друга із трьох частин роману «Джури козака Швайки», але не весь роман. Як склалася подальша доля героїв твору?

Робота у групах.

1 –ша група – скласти порівняльну характеристику образів Швайки та Тишкевича, заповнивши відповідні графи таблиці.

2 – га група - схарактеризувати образи Грицика і Санька, створивши слайд.

3 – тя група – схарактеризувати образи діда Кібчика та діда Кудьми.

4 – та група – розподілити образні засоби, використані у творі, заповнивши таблицю, усно з’ясувати їхню роль.

Орієнтовне виконання.

ШвайкаТишкевич
Спільне
Обидва сироти ; добрі вивідники і бійці
Відмінне
· Знає всі козацькі хитрощі, уміє бути «своїм» серед татар, знається на травах і зброї; мудрий, завбачливий, рішучий, відважний, невловимий· Бере обманом, облудою, а не вмінням чи хоробрістю; хитрий, підступний, скупий, брехливий
· Самовіддано любить рідну землю і щирий до людей, які на ній живуть· Думаючи лише про власні інтереси, не помічає потреб інших людей, не розуміє мотивів їхніх учинків
· Має багато товаришів, добрих людей навколо, вірного друга коня Вітрика, вовка – побратима Барвінка; живе радістю гідно прожитого дня. · Часто буває сам, але ніколи не буває самотнім, бо знає, заради кого й чому йде на ризик, хто на нього чекає· Вибудовує навколо себе недобрий, небезпечний і підступний світ, у якому вимушений жити самотою. · Повсякчас сам супроти всіх, бо, не потребуючи нікого, нікому й не потрібен
· Щира, відкрита та добра душа· Облеслива мова, негідні вчинки
Висновки
Справжній лицар, який щиро служить своєму народові, товариству. Ім’я Пилипа Швайки автор виносить у заголовок твору, тим самим указуючи, що саме він є зразком для наслідуванняСлужить тільки власним інтересам

3 – тя група.

Серед персонажів твору є й улюблені письменником типи дідів- мудрагелів. Основу характеру діда Кібчика становить внутрішня потреба жити задля ближніх, передати набутий за довге життя досвід і мудрість.

Його давній товариш волхв Кудьма, котрий «голова всьому», перед ким із героїв, «як пташка на долоні», прихований і відсторонений від активних дій. Кудьма – таємний вихователь вовків, наділений Божим даром, книжник і цілитель, який знає таємниці минулого й майбутнього, людської душі й людської історії. Він причетний до всього, що діється, й водночас не діє ніде, бо кожен має сам обирати й вибудовувати свою долю. Та саме життя волхва Кудьми автор ставить за приклад як своїм героям, так і читачам : «Гарне життя прожив. Важке й чисте. Може спокійне дивитися в очі пращурам своїм.»

4 – та група

Образні засобиПриклади
ЕпітетиНевдаваний подив; хижі очі; люте буркотіння; забрьоханий чолов’яга; найзіркіше око; у миготливу сріблясту імлу; темну рухливу цятку; пошерхлі вуста; відкритий степ
МетафориУсмішка все ще грала на його вустах, очі наливалися жорстокістю; сонце піднялося над очеретами; місяць ще тільки збирався сходити на небо; сонячне проміння затанцювало на росяному листі
ПорівнянняКоники сюрчали так, що аж у вухах виляскувало; хитрий, мов лис, обережний, мов куниця; налетіли на тих бусурманів, мов буря; розвелося їх у плавнях, наче комарів; сиділи тихо, мов куріпки; був беззахисний, наче пташенятко на долоні
Прислів’я, приказки, фразеологізмиКраще вже перестаратися, ніж потім сто літ раків пекти; животи надривали; у хороброго жижки можуть затруситися; і слід пропав; вивели на читсу воду; недовго тобі лишилося ряст топтати ; сім шкур спущу; туман був, хоч в око встрель; коситеся на мене, як миша на крупу; траву очима пасуть; у Сірка очі позичати; ворон воронові навряд чи видзьобає око; добрий курінь кращий від поганої хати.

Творче завдання

v Уявіть, що ви перебуваєте серед героїв роману. Чи були моменти, коли вам хотілося втрутитися в перебіг подій, дати якусь пораду, щось змінити ?

Рефлексія. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон»

Діти, скажіть одним реченням,про що ця книга.

Ця книга про …(справжніх лицарів, захисників рідного краю, про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю.)

Оцінювання. Аргументація оцінок.

Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Написати вітальне слово на честь літературного героя.

Учитель. Невловимий козак Швайка, Грицик, ворожбит Санько – дивовижні герої твору. На кого з них вам хочеться бути схожим, чиї вчинки наслідувати ? Відповіді на ці запитання ви спробуєте дати, написавши вітальне слово на честь свого улюбленого героя.


Завантажити презентацію

Кiлькiсть переглядiв: 34150

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.